banner
Get off the cross we need the wood

About Me

Maybe-not-really-20-something-anymore from Norway who likes to scrapbook and take photos documentarystyle and dreams of photojournalism when not working as a photojournalist and that's pretty much what this blog is about. And I like it this way.



My Scrapbooking

Been scrapbooking since late fall 2005. Currently fortunate enough to be a part of the design teams for Hambly Screenprints, Fancy Pants Designs and Pencil-Lines. ♥



2/2

~~ New layout & a lil piccieupdate on our home ~~

Posted by Ania On Monday, May 28, 2007
A lift of Kjersti Bakken from Papirgleder. These pictures makes me happy. Applegreen wall. Yay! And - as promised - some pictures of the process called "refresh our new home". Yeap. That's me workin' the paintin'! Still not done - the ceiling needs to be painted more - plus we just did 1/3 of the ceciling - but the walls and windows & stuff are done. YAY!

Now. Better hit bed. Have made sure the batteries to the cam is reloaded and stuff. Looking forward for tomorrow - photosession! YAY!




Som lovet; her er noen bilder av det vi holder på med for tiden; nemlig det å male stua vår. Dette er 1/3 av stua vår ca; den delen med tekstiltapet. Den andre delen består av trepanel som allerede er malt med sånn gjennomsiktig hvitmaling. Anyways; tekstiltapeten var sånn sandbrun-beige-gul - og måtte bukke under for Lys Antikk. Karmene og verandadøren fikk noen strøk med Eggehvit maling, og taket er blitt grunnet en gang - tar nok en runde til imorgen og så får vi kjøpe ordentlig takmaling på tirsdag - har ikke helt bestemt meg for hva slags hvitfarge taket får enda. Eggehvit kanskje, sånn som på karmene. Jeje.

Hege; RAW format er liksom råformatet bildene skytes i. Vanligvis velger man å få de ut i JPG format, og da blir de litt veldig komprimert (RAW filene er sånn gjennomsnittelig på ca 5.5mb mens JPGfilene i beste kvalitet ca 2-2.5mb). Så det er snakk om en masse detaljer og informasjon som bevares i RAW filene - og som gjør at man kan justere disse bildene en masse uten at det går utover bildets kvalitet sånn som justering i JPG filene ofte kan gjøre. Ulempen er at filene tar stor plass og man må alltid redigere bildene og så save de i jpg etterpå (hos meg blir jpgfilene ofte på ca 1mb etter redigering fra rawformatet da)...så man bruker en masse tid på hvert enkelt bilde liksom. Men - jeg er fornøyd med valgmulighetene RAW gir en - særlig når man ikke er så flink og kameraet avogtil tar litt feil av lysmålingen (eller du glemmer å bytte fra dagslys-settings til innelyssettings på kameraet om du setter det manuelt) og til en viss grad på bilder der eksponeringen er helt gal - sånne ting gjør liksom ikke så veldig mye med RAW filer for du kan fortsatt rette opp sånt i Photoshop etterpå med bedre hell enn om bildene hadde vært i JPG kvalitet... i de verste tilfellene liksom. Jeg er veldig glad i å overeksponere bildene mine noe for tiden - og det er enkelt å gjøre det pent med RAW synes jeg. Hm. Gjentar jeg meg selv nå? Uansett. Til nå har jeg redigert RAW filene i Elements for i CS2 så overstyrer Nikon-addon'en tydeligvis CS2 sitt eget RAWprogram...og Nikongreia suger i forhold til det PS kan tilby og jeg er for lat til å slå det av....og det funker fint i Elements såh..

Jaja. Burde legge meg nå for jeg forvirrer folk enda mer med mitt amatørprat; imorgen blir det forhåpentligvis en liten fotosession i byen med Ellen og Eli om været tillater - håper og regner med det! Så med litt flaks er jeg hjemme igjen imorgen ettermiddag med en masse kule, flotte bilder av oss og gutta våre! :) *gleder seg*

8 intriguing feedbacks to '~~ New layout & a lil piccieupdate on our home ~~'

  1. jess Said,
    http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1180309980000#c2347623391801896989'> 1:53 AM

    Such a gorgeous layout!!
    (p.s, i love your blog banner!!!)
    Xx Jess

     

  2. Cecilie Said,
    http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1180333560000#c466983326236396635'> 8:26 AM

    This comment has been removed by the author.

     

  3. Cecilie Said,
    http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1180333620000#c4431834712961676681'> 8:27 AM

    RÅFLOTT LO, og for en herlig farge! Jeg er sikker på at det blir kjempefint hos dere etter all malingen :). Jeg prøvde meg såvidt på disse RAWtingene selv, men må ha gjort noe fryktelig galt underveis. BRA ble det iallefall ikke, og jeg tuslet mutt tilbake til jpg *S*. Håper dere får en flott dag med fotografering og kos :)

     

  4. Heidi Said,
    http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1180337340000#c3387382783483428832'> 9:29 AM

    Kjempeflott lift Ania!!!!! Digger effektene dine!!!
    Ha en flott dag, og lykke til med fotografering!!! Gleder meg til å se!!

     

  5. http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1180349820000#c4877680339746379733'> 12:57 PM

    utrolig fin den LO'en! kule bilder, og fine farger!! supert! ;)

     

  6. Anonymous Said,
    http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1180368900000#c1674019139955248893'> 6:15 PM

    Fantastic pleasure in the smiles of your children! You captured their joy perfectly in your layout.

     

  7. Åshild Said,
    http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1180372560000#c2394801845367557423'> 7:16 PM

    Har jeg sagt at jeg koser meg i bloggen din? :) Blir alltid sittende å smile, både når jeg leser tekstene dine og ser på bilder og LO'er. Det er noe med alle fargene her inne, tror jeg! Herlig! :)

     

  8. Þórunn Said,
    http://aniia.blogspot.com/2007/05/new-layout-lil-piccieupdate-on-our-home.html?showComment=1181525040000#c2552623191646428951'> 3:24 AM

    simply stunning layout!!

     

Post a Comment

"But the bad news," he said "Girl you're a dandelion."
Dandelion. Hey I need to think about that.


-Tori Amos

    -Get off the cross we need the wood-