banner
Get off the cross we need the wood

About Me

Maybe-not-really-20-something-anymore from Norway who likes to scrapbook and take photos documentarystyle and dreams of photojournalism when not working as a photojournalist and that's pretty much what this blog is about. And I like it this way.



My Scrapbooking

Been scrapbooking since late fall 2005. Currently fortunate enough to be a part of the design teams for Hambly Screenprints, Fancy Pants Designs and Pencil-Lines. ♥



2/2

~~ Massive cleanup!

Posted by Ania On Wednesday, August 30, 2006

I've now gone through my digital pictures for 2001-2004 (and some before) to do a massive cleanup (aka: deleting really bad pictures etc), and my conclusion is this:

  1. It's terribly scary how *few* pictures I took back then compared to how many pictures I'm taking now. The number of pictures taken rose when I started with scrapping, and after I got myself a D70s it just sky-rocketed. Seriously. Scary. I barely managed to fit my July 2006 pictures in a 4.7GB CD. The year with the most pictures (2004) got 900MB pictures total. Hm. Afterthought. I had an analog camera I was using a lot at the same time as using the digital camera for a long time. I think it's just now - end of 2004 or so - when I started going digi only.
  2. What on earth was I thinking!?!?! Quite a few of the pictures are in 640x480pixels. Most in 1200x800ish pixels. Duh.
  3. You won't believe the amount of blurry and out-of-focus pictures I've got. I also suspect the lenses to be somewhat smudged with...well, I dunno..fat or something. And been that way for years! Terrible! And I didn't even notice or react? Gosh!
  4. Adrian wasn't really that cute (well, cute enough for mommy & daddy, but not that objectively cute) until he turned like 1 1/2-2 years old. Hm. But then he really turned totally cute!
  5. I'm dreading to go through the 2005 and 2006 pictures to repeat this process....but that's gotta be done....soon...
  6. Outta four years worth of pictures I only managed to free 4.4GB diskspace. Bah.

Jeje.
Above is one of the better pictures from the period. He's like one and half year old there and starting to look really cute ;)

Below: A simple layout made after a sketch by Catrine Haug :)


Nå har jeg gått igjennom de digitale bildene fra 2001-2004 og har følgende konklusjoner:

  1. Det er utrolig skremmende hvor *få* digitale bilder som finnes fra perioden 2001-2004 sammenlignet med hvor mange bilder jeg tar nå. Juli 2006 feks fikk såvidt plass i en 4.7GB CD, mens hele år 2004 kun var på knappe 900MB. Men -- jeg brukte ganske lenge analog og digital kamera parallellt, så en del av forklaringen ligger der da. Allikevel da. Antall knipsede bilder steg drastisk da jeg begynte med scrappinga, og da jeg fikk D70s --- huff, ikke snakk om det :P
  2. Mange av bildene er faktisk i 640x480 pixler. De aller fleste ligger dog på 1200x800 ca. Jaja. Kanskje det bare er snobberi men jeg tror utskriftskvaliteten ikke blir noe særlig fine på de altså :(
  3. Det er *dåne* ikke til å tro hvor mange av bildene som er uklare, ekstremt undereksponerte, ekstremt overeksponerte og totalt ute-av-fokus. Det ser også ut til at linsen på det gamle kameraet var tilgriset med noe fettete i åresvis også. Urk! At jeg ikke lot meg merke/irritere av det -- og at jeg ikke gjorde noe med det i det hele tatt!?!? Hallo....hvor var jeg hen!?
  4. Adrian...tja..... han var ikke så fryktelig søt da han var baby liksom. *blush* Skjønn var han jo såklart, men det er mer mammaen i meg som snakker da. Først da han ble sånn ca 1 1/2-2år gammel ble han virkelig universiell søt ;)
  5. Jeg gruer meg til å gå igjennom 2005-2006 bildene for å tvinge meg selv til å slette en god del og bare beholde de beste bildene liksom. Urk! Tough life.
  6. I løpet av gjennomgåelsen av 2001-2004 greide jeg bare å frigjøre 4.4GB! Urk! Hadde håpet på en god del -- men så må jeg også prøve å huske at det var ikke så mange bilder her -- de virkelig mange og store filene ligger i 2005-2006 katalogene.....
Jaja....legger ved et bilde av Adrian da han var ca 1 1/2 år gammel - et av de bedre bildene ut av haugen fra 2001-2004 :P

Og ja -- en LO til -- en enkel en sådan -- som jeg skal bruke i forbindelse med introduksjonskursene neste uke :) Laget etter skisse av Catrine Haug :)

3 intriguing feedbacks to '~~ Massive cleanup!'

  1. banglamarie Said,
    http://aniia.blogspot.com/2006/08/massive-cleanup.html?showComment=1156979520000#c115697952916986293'> 1:12 AM

    HUH! For en jobb du har hatt... og får en jobb du har igjen. Jeg har alle bildene frem til februar 2005 i album... men etter det *rødme* Jeg ser ikke frem til å sortere, slette, ...gå gjennom alle. MEN DET TRENGS! Bildene sprenger snart maskinen ;)

    Flott side du har laget!

    -Marie

    ps. du hadde nesten rett på fontene jeg har brukt på teppet. Satisfaction var riktig. Den andre heter:Impossibilium

     

  2. _Kine Said,
    http://aniia.blogspot.com/2006/08/massive-cleanup.html?showComment=1157008980000#c115700900305752424'> 9:23 AM

    Jeg MÅ virkelig også gå gjennom bildene mine meget snart. Jeg frykter at pc'en min er nær et sammenbrudd, nemlig. Jeg har kjøpt cd'er og arkiveringskonvolutter til dem... men det var det å komme i gang.

    Jeg syns du har supersøte barn! Kjempefin side har du laget også. Lykke til med scrapbook-kursene :)

     

  3. Unknown Said,
    http://aniia.blogspot.com/2006/08/massive-cleanup.html?showComment=1157017860000#c115701789752002512'> 11:51 AM

    Jeg har egntlig alltid tatt veldig mye bilder. Har faktisk jobbet i fotobransjen i 10-12 år også.
    Men det var en periode jeg gikk veldig lei av fotografering, og jeg tror ikke jeg tok et eneste bilde på 1 til 2 år(det var før jeg fikk Bertine)

    Men så fikk jeg et digital kamera i julegave, og da våknet interessen igjen.
    Nå har jeg snart sprengt pc'n med bilder, har planer om å kjøpe meg en ekstern harddisk for lagring av dem.

    Layouten din er kjempesøt, og barna er vireklig nydelige... :o)

    Det er helt greit at du kaller med Synnøve, det er det navnet jeg bruker i dagligtale.

     

Post a Comment

"But the bad news," he said "Girl you're a dandelion."
Dandelion. Hey I need to think about that.


-Tori Amos

    -Get off the cross we need the wood-