banner
Get off the cross we need the wood

About Me

Maybe-not-really-20-something-anymore from Norway who likes to scrapbook and take photos documentarystyle and dreams of photojournalism when not working as a photojournalist and that's pretty much what this blog is about. And I like it this way.



My Scrapbooking

Been scrapbooking since late fall 2005. Currently fortunate enough to be a part of the design teams for Hambly Screenprints, Fancy Pants Designs and Pencil-Lines. ♥



2/2

~~ So much to share, so little time ~~

Posted by Ania On Monday, March 19, 2007
Jeg vet..det skal stå *stol*...blush...

Alright! This layout is my contribution to this weeks Dare; "beauty in something overlooked". Well. Overlooked for sure. For months actually. Until it turned like this. Cool! And yes. That's a chair. Outside our house. Our old chair. None of us brought it back in again since last fall. Bad us! Bad! And look! The same chair also graces my new blogbanner. Lucky overlooked chair! Now. If anybody's clever enough to figure where the quote at the bottom of the banner comes from just go on.

Anyways. I've been blown out, floored, amazed, gaga'ing over photowebsites lately. I want to be a photographer when I grow up! Dang, there's so much lovely yummy eyecandy out there - links below in my norwegian text (lazy? yep). One thing they have in common? I see that I need to be better at editing, to believe that manipulating the colors of reality isn't that bad. Most of these photos seem to have some kind of filter - either lens or digitally added. They seem to be saturated aswell - and more. Hm. Once in a blue moon I've been able to capture such vibrant colors all by myself & the SLR (I think that's happened twice or mayyybe thrice to me) - but most of the time I need to edit the photos if I'm gonna be able to "spice" up the reality somewhat. Is that a bad thing? Good? As long as the photos will turn (even more) fabby in the end - it can't be that wrong? (and boom I've got that song "if it makes you happy" on my mind out of a sudden. yay.) What do you guys think?

Enclosing some photos from yesterday (sunday) aswell. Dang do I have cute kids or do I have cute kids? :pHva legger dere egentlig i ordet "bilderedigering"? Lenge har jeg tenkt det slik at bilder jeg tar gjenspeiler hvor "flink" jeg er med kameraet, og eventuell redigering kun går ut på å rette på farger og levels slik at motivet trer mer "korrekt" og naturtro frem. Og så cropping selvsagt - for utskrift - jeg har en tendens til å ville ha med meg det meste istedetfor å tenke så mye på komposisjon når jeg tar bilder - for jeg kan jo "bare" croppe bildet etterpå og dermed komponere det sånn som jeg vil da liksom. Avogtil kan det være nødvendig å fjerne uønskede objekter, men sånn er greit i nødstilfeller...og det er ikke så ofte jeg har giddet å gjøre det - har vel gjort det en fire-fem ganger i løpet av min "scrappekarriere" såvidt jeg kan huske.

Uansett - det jeg nå har listet opp har jeg tenkt er "akseptabel" nivå av bilderedigering... alt annet utover det, sånn som manipulering av virkelighetens farger og sånn nærmer seg litt mer juks og har vært ting jeg har vært fascinert av og prøvd noen ganger men følt var..ja...litt juks (det skal sies: et par ganger har jeg også tatt slike "fargekule" bilder en skulle tro var redigerte i fargene..men som bare har vært sånn når jeg tok bildene..usikker på hvorfor/hvordan..men det var kult :p) Men altså. Jeg føler jeg heller for å inkludere sånn "juks" og akseptere at det er tross alt en del av det å gjøre bildet mer attraktivt, mer lekkert, mer "eyecandy" og det må vel være lov avogtil..? Jeg blir fascinert av Jessica Sprague feks, utrolig dyktig med photoshop og hun får farger og skarphet til å bli utrolig vibrante og herlig digg. Og forleden dag sjekket jeg Rhonnas fotograf-linker, og my oh my - så utrolig mye lekkert eyecandy!! Sjekk feks
Jinky Art, Tara Whitney og The image is found (jeg kom meg ikke lenger, måtte seriøst klikke meg gjennom ALLE bildene...sukk..har flere linker å sjekke fortsatt!).

Og ja. Selvsagt er de knallgode fotografer. Men - fargene, effektene...? Det må da vel være noe redigering innblandet? Og det er da vel helt greit er det ikke..? Jeg mener, grunnlaget, selve motivet...er jo reelt... so what om det da blir en forskjønning av virkeligheten - at virkeligheten ikke er såå saturated eller så sterkt og klart. Det er vel helt iorden avogtil. *prøver å overbevise meg selv om at det å leke i photoshop og deretter bruke det til scrapping er helt ok*


Bildene her er fra igår (søndag) og er litt redigerte (basically bruk av overlay) - men grunnlaget er svak overeksponering av bildene kombinert med dagslys...liksom :) Jeg liker overeksponering. Synes det blir litt kult. Iallefall svak overeksponering - ikke sånn at det blir for utbrent...ellers er stolen i LO'en redigert ja...og ja...det er en stol som har vært utenfor huset en stund nå og sånn går det med sånne stoler ja...*blush* Ser dere bildene ok forresten? Vet at skjermen min er litt rar når det gjelder farger og at bildene ofte ser anerledes ut hos andres skjermer...


Hva sier dere? Har dere noen tanker omkring dette temaet selv? Hvor går deres egne, personlige grenser når det gjelder bilderedigering?

Ps? My pet peevee? Skjerm- og skriverkalibrering! Argh! Lekker redigering på skjerm blir ofte til dull og snodig utskrift. Fader at det er så lenge igjen til bursdagen min altså...jeg SKAL ønske meg Spyder da..!! Klamrer meg til det håpet om at det vil hjelpe betraktelig nemlig...Scrapbooker of the Year fra CK, C.D. Muckosky sier iallefall det vil hjelpe.....kanskje jeg må få meg en NÅ og ikke om noen måneder? Hmm..


Ps2? Å kikke på alle disse kule bryllupsbildene gjør meg litt lei meg faktisk. Litt fordi jeg tenker på våre egne bryllupsbilder som er ganske tradisjonelle og kjedelige.... lei meg fordi jeg ikke er eller føler meg fotogen nok eller har/hadde selvstendighet nok til å våge litt mer liksom. Da vi kom inn i fotostudioet var vi begge fryktelig nervøse og vel, iallefall jeg følte meg ganske sjenert egentlig. Tanken på å være i fokus for linsene gjorde meg nervøs, ikke minst fordi disse bildene liksom var så viktige... og jeg tar meg selv dessverre alt for høytidlig til å drite i hvordan jeg ser ut på bildene altså, men seriøst, jeg ser ikke ut på 90% av de uansett so whats the big deal da...sukk..


Ps3 (wohoo..playstation3! :p)! Har du sjekket Minneriket i det siste? Det bør du om du ikke har gjort det allerede - riket har fått et magasin og blogfeed! Genialt for deg som vil følge med på norske blogger enkelt og greit uten å måtte lete overalt for å sjekke om det er kommet noen nye poster siden sist :) Og så har vi Blogwatch - en spalte jeg er ansvarlig for - med "oversikt" over internajsonale blogger mm :) Med andre ord; vi er blitt mer tilgjengelige også for ikke-forumscrappere! Hva venter du på? :)

Ps4 (last one I promise!): Wohoo. Kom på femteplass i scrapliftcupen på PG denne runden og LO'en min (egentlig feil LO men..details :p) havna i dare #61 faves :D Yey!

7 intriguing feedbacks to '~~ So much to share, so little time ~~'

  1. Kirsten Said,
    https://aniia.blogspot.com/2007/03/so-much-to-share-so-little-time.html?showComment=1174312500000#c5935092208488316065'> 2:55 PM

    Bilderedigering er da en helt naturlig del av vår digitale hverdag.
    Jeg syns det ferdige resultatet som man presenterer faktisk er viktig, og hvis utgangspunktet var et bilde som man slett ikke syns er pent engang før man har jobbet med det så syns jeg det viser et ekstra talent!
    Jeg mener, vi bruker jo papir og stæsj og scrappingen for å formidle bildene, og å fremheve motivet og historien, og jeg skjønner ikke at det kan være galt å bearbeide bildene i det hele tatt ;-)
    Kul stol forresten, jeg har en muggen rund matte på verandaen som har lidd samme skjebne, men den er ikke like fotogen *knegg*

     

  2. Catrine Said,
    https://aniia.blogspot.com/2007/03/so-much-to-share-so-little-time.html?showComment=1174316220000#c3668282973882748267'> 3:57 PM

    Jeg må si meg enig med Kirsten, bilderedigering er helt ok. Det er sjelden jeg reagerer, men grensen for meg går på å f.eks bytte bakgrunn på bilder (å fjerne den helt er ok da), eller sette sammen to bilder til ett. Iallefall visst målet er å fremstille virkelighetene som den er. ;)
    Men farger, og alt annet - også å fjerne uønskede objekter ser jeg ikke noe galt med.
    Stolen er jo bare kul da - jeg skjønte ikke helt hva du hadde gjort med den da jeg så den på blogbanneret. ;)

     

  3. Anonymous Said,
    https://aniia.blogspot.com/2007/03/so-much-to-share-so-little-time.html?showComment=1174324320000#c2933684357785534709'> 6:12 PM

    Bilderedigering er da helt greit - så lenge man ikke får det til å fremstå som noe helt annet enn det er?! Min kunnskap begrenser forresten mulighetene *lover meg igjen å lære mer*

     

  4. Anette S Said,
    https://aniia.blogspot.com/2007/03/so-much-to-share-so-little-time.html?showComment=1174340220000#c2672480706977587554'> 10:37 PM

    Jeg synes absolutt redigering er et pluss. Gjør det bildene bedre, er jeg all for it! Skriv gjerne litt om hvordan du bruker overlays *blafre med øyenvippene* Den stolen er lekker! Så kul at du nesten bør ta den inn igjen *knis* Bloggen din ser så bra ut nå! Ah, følelse av vår! Og gratulerer med favoritt og bra plassering!

     

  5. Anonymous Said,
    https://aniia.blogspot.com/2007/03/so-much-to-share-so-little-time.html?showComment=1174341180000#c9084464887738500872'> 10:53 PM

    Heisann!
    Jeg har liftet en av dine LO'er... Håper det er ok ;)

     

  6. Marit Said,
    https://aniia.blogspot.com/2007/03/so-much-to-share-so-little-time.html?showComment=1174346040000#c7071164612693139295'> 12:14 AM

    Tror det er viktig å gjøre det man føler er greit for seg selv jeg. grensene kan for hva det er naturlig å endre er nok også ulik fra bilde til bilde og setting til setting. det viktige er kanskje å huske på at man uansett gjør det man gjør for sin egen del..og kan begynne valg ut fra det.

    Tusen takk for hyggelig hilsen i bloggen min også. jeg har kikket litt på det du har laget og jeg er imponert over hvor dyktig du er :)

     

  7. Heidi Said,
    https://aniia.blogspot.com/2007/03/so-much-to-share-so-little-time.html?showComment=1174437840000#c8055177174851593991'> 1:44 AM

    Bilderedigering er da helt greit syntes jeg. I allefall så lenge man ikke trikser sa mye at alt blir noe helt annet enn det det er.
    Har imidlertid ikke de storste kunnskaper pa dette omradet selv, og drister meg mest til a redigere oyne, justere litt pa lys etc...

    Flotte bilder forresten!!!

    Heidi

     

Post a Comment

"But the bad news," he said "Girl you're a dandelion."
Dandelion. Hey I need to think about that.


-Tori Amos

    -Get off the cross we need the wood-