banner
Get off the cross we need the wood

About Me

Maybe-not-really-20-something-anymore from Norway who likes to scrapbook and take photos documentarystyle and dreams of photojournalism when not working as a photojournalist and that's pretty much what this blog is about. And I like it this way.



My Scrapbooking

Been scrapbooking since late fall 2005. Currently fortunate enough to be a part of the design teams for Hambly Screenprints, Fancy Pants Designs and Pencil-Lines. ♥



2/2

I heart Clear Stamps! :)

Posted by Ania On Monday, August 14, 2006
Benytter anledningen til å vise de kule skoene til Amalie =)

Sooo --- why and how to use them?

Why -- easy! It's so versatile! Really! Think rubons -- but with the possibility to chose the color yourself! Think your image or letter turned a bit too weak or uneven? No problem -- add more ink and stamp once again -- as the stamp and the acrylblock you're using (right? :P) are see-through, it's no problem to stamp exactly over the latter to strenghten the image/letter! No more "damn why can't they make more a's and e's and r's!" I'm pretty tempted to drop buying rubons from now on (they're expensive and I *do* run outta single letters too fast compared to the other letters), and just buy clearstamp-alphas! Both My Sentiments Exactly! (MSE!), Sassafrass Lass and Fontwerks got nice and pretty cheap ones, but Technique Tuesday got hands down the **coolest** fonts -- but they're damn expensive too..

Personally I've found my small VersaColor inkpads to work nice (dab it gently on the clearstamp so it covers it richly kinda), while distress inks are a bit more problematic -- not very ideal, but with the right font (a grungy, bumpy one, not one which got even lines and stuff kinda) you can use distress ink aswell. Gyda tells me to go for StazOn all the way -- and I'll most likely try it out at next oppoturnity.

Give it a try! In the long run it's much cheaper than rubons :)

Om dere ikke har fått det med dere før nå, så *elsker* jeg clearstamps!!!
De er så utrolig anvendige -- det er som rubons der *du* sitter i førersetet og bestemmer farger og plasserer de *akkurat* der du vil ganske enkelt -- og du trenger ikke å være redd for å bli tom for de dumme bokstavene "e" og "a" og "r" -- sånn som med rubons (og chipboardalfa...sukk)! Dersom du synes stempelet ble litt for svakt eller ujevnt -- ikke noe problem - putt på litt mer blekk på stempelet og trykk det oppå igjen! Siden disse stemplene er gjennomsiktige, er det utrolig enkelt å trykke oppå det forrige trykket, og dermed forsterke det uten at det ser ut som om du har gjettet hvor trykket lå sånn som med de røde gummistemplene :) Personlig har jeg egentlig sluttet å kjøpe rubons for lenge siden -- de er så dyre og så er det som sagt det problemet med minkende populære bokstaver -- med clearstamps kan jeg dessuten også bestemme fargene selv -- kun begrenset av hvor mange stempelputer jeg har ;) Jeg synes MSE!, Fontwerks og Sassafrass Lass har en del rimelige og greie fonter, mens Technique Tuesday *desidert* har de KULESTE fontene -- men dessverre også de dyreste :( (ca 350kroner for de største fontene - ja, de kommer i forskjelige fontstørrelser også....men de er *så* dritkule at en av de faktisk er på vei til meg :P)

Av stempelputer synes jeg min VersaMark stempelpute funker utmerket - de er også ganske billige så det er enkelt å skaffe seg et par grunnfarger av de liksom. Distress ink går til en viss grad -- men da bør stempelet du skal bruke være litt sånn, grunge i formen - dvs - ikke bruk fine fonter der meningen er at alle linjene og sånn må stemples fint og jevnt -- for den inken dekker ikke hele stempelet jevnt sånt sett ("green tea" fonten min fra Fontwerks funker fint med distress ink nettopp fordi den er ujevn og sånn, så da bidrar distress inken bare til fontlooken liksom - har brukt den en del, bl.a på "husbygger" og "junior singstar" ). Ellers sverger Gyda til StazOn, så det er neste punkt på prioriteringslisten min når det gjelder stempelputer.

Så -- prøv det -- det skader jo ikke -- dessuten så er det billigere i det lange løp i forhold til rubons, og har akkurat samme look'en :) Mange av fontene til clearstamps har også flere av de "populære" bokstavene i pakken, slik at du faktisk kan montere sammen ord og stemple de ord for ord liksom, istedetfor en og en bokstav :)

Ps. Banglamarie - takk for tiltroen, LOL...benyttet anledningen til å lage en hel post om clearstamps, som den ekte clearstamp-misjonæren jeg er *fnis* I'm in løøøøv!! Håper den dekket dine spm...og jeg er egentlig nybegynner på dette området da -- finner dere ut flere gode tips mht clearstamps så kom med de :D

Psps. Ikke bruk clearstamps direkte på bilder..iallefall ikke selvprintede bilder....funker ikke hos meg...ikke med de jeg har (fontwerks..hm..har ikke prøvd sassafrass stemplene mine på bilder...*må teste*)....de er litt for sticky...kanskje med laboratoriefremkalte bilder/bedre fotopapir/andre typer clearstamps? Venter inn to nye snart fra to forskjellige produsenter og..skal sjekke :)

Edit: Skal prøve Colorbox fluid chalks neste gang anledningen byr seg -- takk for tipset Kine! Og Banglamarie: Akrylklosser er ikke et must -- du kan bruke feks CD-covere eller kanskje bedre, kassettcovere om du har... bare overflaten er glatt og glassaktig, slik at stemplene fester seg til overflaten...akkurat som umonterte stempler...og helst gjennomsiktig slik at man får utnytte av de gjennomsiktige stemplene, da :)

Edit2: Clear Stamps er gjennomsiktige stempler - akkurat som umonterte stempler, bare at de er ferdigkutta og gjennomsiktige og ja....mye enklere...:P

8 intriguing feedbacks to 'I heart Clear Stamps! :)'

  1. banglamarie Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155543660000#c115554366407922123'> 10:21 AM

    Takk, takk Ania ;) Du er go' du ;)
    Syntes å huske at "DU LØV' CLEAR SRAMPS"... så da var du rette å spørre ;) Har sett så mange tøffe stempler i det siste, og har lurt på om jeg skulle prøve.
    ...så da tror jeg at jeg skal gjøre det. Bra misjonering ;) Jeg er med ;)
    -Marie

     

  2. _Kine Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155544860000#c115554489251033137'> 10:41 AM

    Jeg syns også colorbox chalk-putene er fine til clearstamps :)

    Så det hadde kommet noen nye sassafrasstempler som jeg tror jeg "må" had ;)

     

  3. Kathrine Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155545040000#c115554508154670679'> 10:44 AM

    Clearstamps er gøy! Nå har jeg så vidt prøvd noen swirler fra rhonna da, et alfabet hadde vært noe. Men tror pengeforbruket vil gå til papir fremover gitt. SÅ mange flotte nyheter altså.

     

  4. banglamarie Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155545040001#c115554509669826141'> 10:44 AM

    ....*rødme*.... har et spørsmål til: Er det nødvendig med sånn "glassplate". Hvordan bruker man den? Fester man stemplene på denne eller kan man bruke stemplene som de er?

    Her er et eksempel på en sånn glassplate:
    http://shop.lifetimemoments.com/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TLMS&Product_Code=TUES.ST.1.5x1.5&Category_Code=techniquetuesday

     

  5. banglamarie Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155551160000#c115555117469984979'> 12:26 PM

    This comment has been removed by a blog administrator.

     

  6. Unknown Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155553380000#c115555339470774692'> 1:03 PM

    Jeg har noen clear stamps (alfabet) som jeg har kjøpt hos Bikuben, men jeg har ikke brukt de noe særlig. Men for noen dager siden kjøpte jeg et av settene til Rhonna farrer, og de er kjempefine, så nå har jeg lyst til å kjøpe meg et nytt alfabet clear stamps sett.
    Du overbeviser meg også, Ania.

    Men hvilken font/merke er det du har brukt på "husbygger", likte den så veldig godt. og vet du hvor jeg kan få kjøpt den(online)

    Til marie:
    Du må feste de på noe, ellers er de helt "lealause". de fester seg selv til acrylklossen, trenger hverken lim eller noe annet. veldig kjekt!

     

  7. Lene S Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155593820000#c115559386095204709'> 12:17 AM

    Takk for flotte Clear stamps tips! Nå er dte jo messe snart...må jo ha noe å handle... LOL

    Så fint bilde forresten! Herlig farge og tøff vinkling :o)

     

  8. Catrine Said,
    https://aniia.blogspot.com/2006/08/i-heart-clear-stamps.html?showComment=1155595560000#c115559559571695744'> 12:46 AM

    Hihi, du er en god clear stamps misjonær! ;) Jeg har foreløpig bare et sett sommerfugler fra Rita Marie & Company, men jeg ønsker meg noen av RF sine... Og etter å ha lest dette, alfabetstempler og. ;)

     

Post a Comment

"But the bad news," he said "Girl you're a dandelion."
Dandelion. Hey I need to think about that.


-Tori Amos

    -Get off the cross we need the wood-